Pledăm pentru sănătatea copiilor noștri

Salut! Astăzi, voi vorbi în calitate de mamă. Așa ca și voi, și eu sunt părinte, iar aceasta este cea mai frumoasă, dar și cea mai solicitantă meserie din lume. Se știe că părinții sunt primul exemplu al copiilor. De la noi, copii învață și bune și rele, se inspiră din acțiunile noastre și din stilul nostru de viață.

Circula prin online o poză cu două mame și copiii lor, stând pe bancă. Una dintre mame și copilul ei erau fiecare cu câte o carte în mână, în timp ce perechea cealaltă mamă-copil aveau în mână câte un smartphone. Mama cu smartphone o întreba pe cealaltă cum reușește să își convingă copilul să citească. O poză sugestivă, care ne arată cât de mult contează exemplul dat de părinte pentru copilul său. Dar acesta este doar un exemplu, pe când copiii noștri ne imită gesturile în toate aspectele vieții, inclusiv – sau mai ales – în ceea ce privește alimentația.

De ce am zis mai ales? Pentru că noi, părinții, suntem primele modele pe care le au copiii noștri. Noi suntem cei care punem temelia viitorului lor, din toate punctele de vedere, dar în special din punct de vedere al alimentației. În primul rând, mama este cea care îi creează copilului obiceiurile alimentare, de la cele mai fragede vârste. Pe măsură ce crește copilul, tot mama este cea care îi lărgește orizonturile în ceea ce privește diversele alimente.

Alimentația este combustibilul corpului nostru

Așa cum mașina funcționează doar alimentată de combustibil, și organismul uman are nevoie de un combustibil special pentru a funcționa, iar acesta constă în alimentație. Dar dacă sunteți și șoferi, nu doar părinți, știți deja că pentru a funcționa corespunzător și pentru a prelungi durata de viață a mașinii, este necesar ca aceasta să primească numai combustibil de calitate. Ei bine, la fel stau lucrurile și în cazul organismului uman. Pentru ca acesta să fie sănătos și să funcționeze corect, pe termen cât mai lung, este necesar să primească o alimentație corectă și sănătoasă.

Îmi amintesc că la școală, deasupra sălii de sport, stătea scris proverbul latin „Mens sana in corpore sano” – adică „Minte sănătoasă, în corp sănătos”. Desigur, proverbul este asociat cu educația fizică, însă poate fi la fel de bine asociat cu ideea unei alimentații sănătoase. Asta deoarece alimentația este esențială pentru a avea energie, dar și pentru a menține un echilibru pentru minte și corp.

În zilele noastre, acest echilibru oferit de o alimentație sănătoasă este adeseori subestimat sau dat uitării. Avem atâtea opțiuni de produse pe care să le consumăm sau din care să gătim feluri diverse, încât uităm să acordăm atenție cerințelor organismului nostru. Dacă ați acordat atenție organismului vostru, sunt sigură că ați simțit, cel puțin o dată, cum el vă transmitea semnale care să vă dea de înțeles că nu îi place modul în care îl alimentați. Trebuie să acordăm atenție acestor semnale și să găsim produsele potrivite pentru organismul nostru, acele produse care să ne ajute să îi oferim organismului echilibrul de care are nevoie, pentru a se menține sănătos.

De ce spun „noi”, când subiectul sunt copiii noștri? Pentru că, așa cum spuneam la început, copiii noștri ne iau pe noi ca exemplu. Iar pentru a-i ajuta pe ei să își dezvolte un stil de viață echilibrat, bazat pe o alimentație sănătoasă, este necesar ca acest stil de viață să pornească de la noi, să fie adoptat de către noi, în primul rând.

Importanța unei alimentații sănătoase în viața copiilor noștri

Știm cu toții că trăim vremuri în care timpul este dușmanul nostru numărul unu. Suntem mereu pe fugă și nu mai avem timp să petrecem cu familia, darămite să mai stăm în bucătărie, să gătim feluri variate și sănătoase. Iar cu atâtea tentații în jur, ne este foarte ușor să optăm pentru alimentele care ne sunt oferite de-a gata, fără să ne gândim la pericolul pe care o alimentație nesănătoasă îl reprezintă pentru noi și, mai ales, pentru copiii noștri.

Alimentația joacă un rol mult mai important în viețile noastre, decât ne putem imagina. Iar cum alimentația este prezentă în viața noastră din primele ore pe care le petrecem pe acest Pământ, este important să îi acordăm atenția cuvenită, indiferent de vârstă. Alimentația nu afectează nu doar pe termen scurt, ci mai ales pe termen mediu și lung. Ea se reflectă în fizicul și psihicul nostru, precum și în starea de sănătate a noastră și a copiilor noștri.

Sunt sigură că vă doriți tot ce e mai bun pentru copiii voștri, iar de aceea, este important să puneți accent pe o alimentație sănătoasă, de la început, chiar din momentul în care copiii voștri vin pe această lume. Nu uitați că voi sunteți cei care le impuneți stilul de viață și obiceiurile alimentare, până la o anumită vârstă.

Generațiile tinere sunt din ce în ce mai predispuse unor boli și afecțiuni, datorită schimbărilor climaterice, a stilului de viață agitat, stresat, și a obiceiurilor alimentare tot mai nesănătoase. Însă toți acești factori au efecte negative asupra sistemului imunitar și a sănătății copiilor noștri. Obezitatea, diabetul, problemele de infertilitate, problemele dentare, tulburările digestive, afecțiunile cardiace și chiar cancerul sunt doar câteva dintre efectele negative ale unei alimentații nesănătoase.

Câteva principii pentru construirea unei alimentații sănătoase

Însă toate problemele de sănătate cauzate de o alimentație incorectă pot fi prevenite, adoptând un stil de viață sănătos. Pentru a construi o alimentație sănătoasă pentru copiii noștri, trebuie să cunoaștem principiile care stau la baza acesteia. În primul rând, trebuie să înțelegem că o alimentație sănătoasă constă în oferirea organismului a tot ceea ce are nevoie pentru a funcționa corect: cereale integrale, fructe, legume, leguminoase și nuci, nutrienți – proteine, fibre, vitamine și grăsimi bune. Sunt sigură că ați mai auzit că o alimentație sănătoasă presupune consumarea alimentelor aparținând principalelor grupuri alimentare, și anume: proteine, lactate, fructe, legume, cereale și grăsimi bune.

O să vă spun care sunt câteva dintre produsele pe care ar trebui să le introduceți în alimentația copiilor voștri, pentru a-i obișnui cu un stil de viață sănătos și cu o alimentație corespunzătoare.

  • Semințe: semințe de in, semințe de floarea-soarelui, semințe de susan, semințe de dovleac, semințe de cânepă.
  • Legume: spanac, roșii, ciuperci, ceapă, castravete, vinete, ardei gras, dovleac, broccoli, conopidă.
  • Fructe: mere, banane, portocale, ananas, mure, avocado, smochine.

Vă întrebați cum puteți să le oferiți copiilor aceste alimente? Poate pare greu la început, însă nu este deloc așa. Desigur că nu vă veți obliga copiii să mănânce semințe de in ca atare, ci le veți integra în alte alimente, precum iaurt, salate, sau pâine. Cât despre fructe, poate unii copii nu vor accepta să mănânce smochine, de exemplu, dar vor aprecia gustul merelor și al bananelor, cu siguranță.

Așadar, nu este deloc dificil să adoptați un stil de viață sănătos pentru voi și copiii voștri. Iar urmând o alimentație sănătoasă, veți descoperi că beneficiile pe termen mediu și lung vor merita tot efortul pe care l-ați depus pentru a le impune această alimentație copiilor.

 

Articolul a fost scris pentru cea de-a 14-a probă din cadrul competiției SuperBlog 2018.

Disclaimer: Fotografiile aparțin sponsorului Sano Vita.

Advertisements

6 thoughts on “Pledăm pentru sănătatea copiilor noștri

Add yours

  1. Ar fi bine dacă ar încerca toți sa adopte o alimentație sănătoasă. Nu sunt mamă, dar am observat și eu mulți copii care adoptă stilul alimentar al părinților.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: