„Nebunul alb” – Allex Trușcă

„Nebunul alb” – Allex Trușcă

 

„Nebunul alb” de Allex Trușcă este o poveste fantasy care aduce un ingredient inedit: un joc de șah. Astfel, povestea prezintă lupta dintre bine și rău – dintre alb și negru – prin perspectiva logicii unui joc de șah. O idee interesantă, presărată de apariția personajelor din diverse categorii, printre care Necromanți, Călăreți Umbră, Demoni zburători de partea răului, și Vrăjitori, Mentaliști, Elementaliști, Îngeri, Asasini, Cavaleri de partea binelui. Iar cei care conduc jocul de șah sunt nimeni alții decât Creatorul și Stăpânul Întunericului.

Deși ideea în sine este interesantă și atrage, modul static în care este scrisă cartea mi-a îngreunat lectura. Presărată pe alocuri cu dialoguri, acțiunea este mai degrabă povestită, astfel că am simțit că îi lipsește acel ceva care îl antrenează pe cititor în lectură. De reținut, totuși, că aceasta este doar părerea mea. Dar cum se spune, fiecare carte își are cititorii, iar gusturile diferă.

„Toți avem monștrii noștri interiori. Putem fugi de ei, putem să-i acceptăm, sau putem să îi înfruntăm.”

Personajul principal al cărții este Erin, un tânăr simplu, dar care a avut șansa de a merge la Academie. Erin este condus dintotdeauna de dorința de cunoaștere, de dorința de a se ridica peste statutul de băiat de la țară. Însă nici nu știe cât de diferit este de ceilalți oameni, cine îi sunt cu adevărat strămoșii, și ce scop nobil și important are el în viață.

„Odată ce pornești pe calea cunoașterii și explorării lumii, un blestem ascuns te roade încet în suflet: cu cât știi mai mult, cu atât îți pui mai multe întrebări, cu cât îți pui mai multe întrebări, vezi că ai din ce în ce mai multe lucruri care nu sunt clare, din ce în ce mai puține răspunsuri în care să crezi. Cu cât vizitezi mai mult din lume, cu atât mai neînsemnate și mici ți se par locurile prin care ai trecut și vrei să cunoști altele.”

La început, Erin are vise ciudate, în care se vede în postura a diferitor categorii de oameni: Călugăr, Cavaler sau Vrăjitor. Însă visele lui încep să aibă sens în momentul în care descoperă că de data aceasta, rolul său este acela de Comandant al armatei care urmează să lupte împotriva forțelor Răului. Dar nu doar luptele din vise îl intrigă, ci și imensa tablă de șah care apare la finalul fiecărui vis, aceasta părând a fi centrul de comandă pentru luptele ce au loc în realitate.

„Erin sări speriat din pat. Corpul său părea să simtă arsurile din vis, iar capul îi bubuia din cauza vinului. Auzise vorbindu-se despre oameni care visaseră că fuseseră incendiați și se treziseră cu arsuri pe trup. Fusese obișnuit să se teamă de tot ce însemna magia și depășea puterea de înțelegere a omului.”

Însuși Regele se simte nevoit să aibă încredere în Erin și așteaptă de la el să adune toate trupele pe care le poate convinge să lupte alături de el în războiul ce se apropie. Deși reprezentantul fiecărei categorii abordate este inițial sceptic cu privire la capacitățile lui Erin, toți acceptă să i se alăture acestuia în noua luptă dintre Bine și Rău.

„La capătul celălalt al lumii, vântul începu să bată năprasnic. Puținii oameni care locuiau în acel ținut înțeleseseră că Răul se apropia. Răul – cuvânt prin care ființele vii definesc, simplu și concis, lucrurile de care se tem, lucruri pe care poate le-ar face, dar mintea lor simplă, limitată, și teama de pedeapsă, îi opresc.”

Treptat, vedem cum armata celor buni se mărește și dezvoltă planuri de luptă împotriva celor răi, o armată formată în mare parte din nemuritori și din morți readuși la viață prin forțele Întunericului. Întreaga strategie de luptă poate fi comparată cu un joc de șah. Fiecare categorie din cele două armate are rolul ei și poate fi învinsă doar de o anumită categorie din echipa adversă. Modul în care este planificată strategia de luptă amintește de jocul de șah, unde este, de asemenea, nevoie de logică și o strategie bine stabilită pentru a învinge echipa adversarului.

„Lumea era doar o tablă imensă de joc pentru doi stăpâni, unul Bun și unul Rău, însă la fel de cruzi. Un joc în care cei doi se odihnesc pentru o mie de ani, iar apoi la finalul partidei, învingătorul distruge lumea învinsului. Apoi, reașează piesele și se pregătesc din nou, la fel de sadici, pentru o nouă încleștare.”

Lupta dintre Bine și Rău se repetă la fiecare o mie de ani, însă fiecare bătălie de până acum a fost câștigată de către partea Întunecată. Va reuși oare Erin să își conducă armata spre victorie și să învingă Răul, pentru prima oară de la crearea Lumii? Ei bine, nu vă dau mai multe detalii despre cum se încheie această călătorie și bătălie, ci vă las pe voi să descoperiți, citind cartea.

Mulțumesc Editurii Quantum Publishers pentru exemplarul oferit.

Cartea „Nebunul alb” de Allex Trușcă poate fi cumpărată de pe site-ul Editurii Quantum Publishers.

16003228_560325790843592_4980520470105643541_n

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: